Itt találsz meg minket:
2483 Gárdony, Tompa köz 4.
Nyitvatartásunk:
hétfő-kedd-szerda 8-20-ig

Az edzés hatása a krónikus fejfájásra

Egy, a Musculoskeletal Science & Practice-ben publikált dán kutatás eredményei szerint a testtartás javítása és az ergonomikus munkavégzés a nyak és a vállöv izmainak erősítésével kombinálva jelentősen csökkentheti a tenziós jellegű fejfájások gyakoriságát, hosszát és intenzitását is.

60 embert vontak be a kísérletbe, az alanyokat két csoportba osztották. Az első csoport tagjai szakember által összeállított és felügyelt mozgásprogramot végeztek 10 héten át, amely gumiszalaggal végzett erősítő edzésből állt, és a nyak és a vállöv izomzatára koncentrált. A kontroll csoport nem végzett erősítő edzést, náluk a testtartás javítására és az ergonomikus munkavégzésre koncentráltak. A fejfájás gyakoriságát és hosszát kérdőívvel mérték fel a kísérlet elején és végén egy 20 hetes követési periódusban.

Az első csoportban a fejfájások gyakoriságának 11, hosszának pedig 10 százalékos csökkentését tapasztalták, míg a testtartás javítás és ergonomikus munkavégzés a gyakoriságot 24, a hosszt pedig 27 százalékkal csökkentette. A kutatók végkövetkeztetése szerint a mozgásprogram és a testtartás javítása együttesen alkalmazva komoly segítséget nyújthat a krónikus fejfájásban szenvedőknek.

Mindez természetesen egy cseppet sem lep meg bennünket, hisz tudjuk, hogy a tenziós jellegű fejfájást jellemzően a nyak és a vállöv feszes, görcsös, túlterhelt izmai (különösen a tarkóalatti kisizmok triggerpontjai) okozzák. Ha tehát megszüntetjük a feszesség kialakulásának okát (előre helyezett fejtartás), és rehabilitáljuk az izmokat (mozgásterápia), értelemszerűen csökkenni fognak a panaszok is.

Feövenyessy Krisztina
a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője